Film

melodramat

Reż. Abdellatif Kechiche

Obsada:
Léa Seydoux, Adèle Exarchopoulos, Salim Kechiouche, Jeremie Laheurte

Francja, 2013

180 min

Życie Adeli – Rozdział 1 i 2

MFF w Cannes 2013: ZŁOTA PALMA – Léa Seydoux, Adèle Exarchopoulos, Abdellatif Kechiche
Nagroda FIPRESCI

Film tylko dla widzów dorosłych!

Życie Adeli: Rozdział 1 i 2 wzbudziło zachwyt na festiwalu w Cannes, gdzie odbyła się jego światowa premiera. Jury pod przewodnictwem Stevena Spielberga przyznało filmowi Złotą Palmę, w uzasadnieniu pisząc: „absolutnemu arcydziełu filmowemu – śmiałej i pełnej pasji opowieści o miłości”. Wyróżnione zostały także aktorki, grające w filmie Abdellatifa Kechiche’a, który w absolutnie uniwersalny, nowoczesny i pełen emocji sposób ukazuje współczesną historię wielkiej miłości rozgrywającą się na przestrzeni wielu lat.
Tytułowa bohaterka ma 15 lat i jest w liceum. Przeżywa pierwsze zauroczenie, pierwszy seks, miłosne rozczarowanie. Jedna rzecz nie ulega dla niej wątpliwości: dziewczyny chodzą z chłopakami. Jej życie zmienia się jednak na zawsze, gdy pewnego razu spotyka Emmę, młodą kobietę o niebieskich włosach.

Film Abdellatifa Kechiche’a, nagrodzonego Cezarami za UnikTajemnice ziarna, wyróżnia się prostotą, naturalnością i ogromną siłą wyrazu, głównie za sprawą fenomelnalnych kreacji młodych aktorek – Léi Seydoux i Adèle Exarchopoulos. Film stał się głośny także za sprawą śmiałych scen erotycznych.

Złota Palma w Cannes dla Życie Adeli: Rozdział 1 i 2 Abdellatifa Kechiche’a. Absolutnie zasłużona: to najbardziej świeży, bezpretensjonalny, a zarazem hipnotyczny film tegorocznego festiwalu. (…) to w pewnym sensie manifest bezpretensjonalnej młodości, z całym jej emocjonalnym i erotycznym rozgorączkowaniem, z jej nienasyceniem i niecierpliwością”. Paweł T. Felis, „Gazeta Wyborcza”

Odkryciem filmu są aktorki. Adele Exarchopoulos i Lea Seydoux, których naturalność na ekranie stanowi wielką wartość i przesądza o sukcesie filmu”. Janusz Wróblewski, „Polityka”

Abdellatif Kechiche opowiada przepiękną historię tych dwóch kochanek, o przeznaczeniu i niedopasowaniu, o namiętności i tym, jak ta nieubłaganie z czasem wygasa niespiesznie i z czułością. Taką, którą widuje się na ekranie niezmiernie rzadko”. Karolina Pasternak, Stopklatka.pl